רמאללה, 25 ביוני 2026, וואפא – מועדון האסיר הפלסטיני מסר כי מאז אתמול ועד הבוקר הרגו כוחות הכיבוש הישראלי שני צעירים במהלך פעולות מעצר במחוזות ג'נין וסלפית: מוחמד נאזם זאיד, בן 29 מג'נין, ומוסטפא טה מוסטפא ח'טיב, בן 32 מסלפית.
בהודעה שפרסם היום, חמישי, נמסר כי לפי המידע שבידי המועדון, מוחמד זאיד נורה לאחר שכוח של צבא הכיבוש כיתר בית בעיירה יאמון, ממערב לג'נין. לאחר מכן, לפי ההודעה, הכוחות החזיקו בגופתו. עוד נמסר כי כוחות הכיבוש הרגו את מוסטפא ח'טיב במהלך פלישה לביתו בסלפית, לאחר שירו בו ישירות, והותירו את גופתו בתוך הבית לאחר שגרמו בו נזק רב.
במועדון האסיר אמרו כי שני המקרים הם חלק מהמשך מדיניות ההוצאות להורג בשטח שמפעילים כוחות הכיבוש הישראלי באופן שיטתי. לפי ההודעה, מדיניות זו החריפה בצורה חסרת תקדים בתקופה הנוכחית, במיוחד מאז תחילת מלחמת ההשמדה ברצועת עזה, ובאה לידי ביטוי בעלייה במקרי ההרג המכוון של פלסטינים במהלך פעולות מעצר ופלישות, או לאחר מעצרם והשתלטות עליהם.
המועדון הוסיף כי שורה של ממצאים ועדויות שתועדו בתקופה האחרונה מלמדת על מקרים שבהם כוחות הכיבוש הרגו עצורים בשטח לאחר מעצרם. בין היתר, הצביע המועדון על סימני אזיקה שנמצאו על גופותיהם של כמה מההרוגים, וכן על מידע שהתקבל עם קבלת גופות שהוחזרו במסגרת עסקאות חילופי שבויים בתקופה האחרונה.
לדברי מועדון האסיר, מדיניות ההוצאות להורג בשטח אינה עוד פרקטיקה נקודתית או חריגה, אלא הפכה לדפוס פעולה קבוע ולכלי מרכזי במערך האלימות הקולוניאלית שמפעילה מדינת הכיבוש נגד הפלסטינים. זאת, לדבריו, בחסות כיסוי פוליטי, משפטי וצבאי, ובצל המשך ההימנעות מענישה במישור הבין־לאומי.
המועדון ציין כי המאמצים הישראליים המתמשכים לקדם חקיקה גזענית ומפלה, ובראשם חוק עונש המוות לאסירים פלסטינים, משקפים מגמה רשמית של מתן לגיטימציה להרג והפיכת ההוצאה להורג למדיניות מוצהרת הנתמכת בחקיקה. לפי ההודעה, מגמה זו משתלבת במדיניות היסטורית של הכיבוש נגד הפלסטינים, באמצעות מעצרים, הרג, החזקת גופות והתעללות.
מועדון האסיר שב וקרא למערכת זכויות האדם הבין־לאומית ולאו"ם למלא את אחריותם המשפטית והמוסרית לנוכח הפשעים המחריפים שמבצע הכיבוש נגד העם הפלסטיני. הוא דרש לפעול להעמדת מנהיגי הכיבוש לדין בגין הוצאות להורג בשטח והרג מחוץ למסגרת החוק, ולשים קץ להמשך החסינות מעונש, שלדבריו עודדה את הכיבוש להמשיך בביצוע פשעים נוספים, במיוחד לאחר פשע ההשמדה בעזה, שחשף את עומק הכשל השיטתי של המערכת הבין־לאומית.


