קהיר, אדיס אבבה וג'דה, 24 ביוני 2026, וואפא — מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט, יו"ר נציבות האיחוד האפריקאי מחמוד עלי יוסף, ומזכ"ל ארגון שיתוף הפעולה האיסלאמי חוסיין איברהים טה, גינו את המשך תוכניות הסיפוח וההתנחלות הישראליות בשטח הפלסטיני הכבוש, ובמיוחד את תוכנית ההתנחלות E1 ואת הגירוש הכפוי של קהילת חאן אל-אחמר הבדואית, ממזרח לירושלים הכבושה.
ראשי שלושת הארגונים הדגישו בהצהרה משותפת שפורסמה היום, יום רביעי, כי הם דוחים את הצעדים הפסולים הללו. לדבריהם, מדיניות ההתנחלות הישראלית היא הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי ושל החלטות האו"ם הרלוונטיות.
בהצהרה חזרו השלושה על התנגדותם לפגיעה של ישראל בזכויות ובחירויות היסוד של העם הפלסטיני, באמצעות החלת משטר אפרטהייד המבוסס על אפליה גזעית ודתית. הם קראו לקהילה הבינלאומית לשאת באחריותה המשפטית והמדינית, ולנקוט צעדים ממשיים להבטחת הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני.
הם דרשו לעצור את כל מדיניות הכיבוש המבוססת על סיפוח, גירוש, מצור והתנחלות קולוניאלית. לדבריהם, מדיניות זו מהווה טיהור אתני ופשע מלחמה לפי המשפט הבינלאומי, מגילת האו"ם והחלטותיו הרלוונטיות, ומאיימת לפגוע בסיכוי להשגת שלום על בסיס פתרון שתי המדינות.
ראשי הארגונים אמרו כי תוכניות וצעדים אלה הם פגיעה ישירה בזכויותיו הלגיטימיות של העם הפלסטיני, ובהן זכותו הבלתי ניתנת לשלילה להגדרה עצמית ולהקמת מדינתו העצמאית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים.
השלושה הביעו התנגדות וגינוי לצעדים הבלתי חוקיים שנוקטות רשויות הכיבוש נגד ארגונים לא ממשלתיים בינלאומיים, ובכלל זה חקיקת חוקים בלתי חוקיים נגדם, סירוב לרשום אותם, הפללת פעילותם, החרמת רכושם ופגיעה בעובדיהם. לדבריהם, צעדים אלה מהווים הפרה בוטה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, של חוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי לצדק מ-22 באוקטובר 2025 בעניין חובותיה של ישראל בנוגע לנוכחות ולפעילות של האו"ם, ארגונים בינלאומיים אחרים ומדינות שלישיות בשטח הפלסטיני הכבוש, ושל החלטות מועצת הביטחון הרלוונטיות.
הם הדגישו את תפקידם החיוני והבלתי ניתן להחלפה של הארגונים הלא ממשלתיים הבינלאומיים ושל סוכנויות האו"ם המתמחות, ובראשן אונר"א, כחלק בלתי נפרד מהמענה ההומניטרי הנדרש וכשותפים מרכזיים במתן שירותי סיוע, התאוששות מוקדמת, פיתוח ושיקום.
ראשי שלושת הארגונים דרשו מרשויות הכיבוש הישראליות להסיר באופן מיידי, מלא וללא תנאים את כל ההגבלות המוטלות על עבודת הארגונים הלא ממשלתיים הבינלאומיים. הם דרשו גם לכבד ולהגן על עובדי סוכנויות האו"ם, מוסדות הסיוע, הארגונים ההומניטריים, הצוותים הרפואיים והתקשורתיים, מתקניהם ותפקידם בשטח הפלסטיני הכבוש.
בנוסף קראו השלושה לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על הכיבוש הישראלי כדי לעצור את שדידת המשאבים הכספיים המגיעים למדינת פלסטין, ולחייב אותו לשחרר באופן מיידי וללא תנאים את כל כספי המסים המוחזקים באופן בלתי חוקי. לדבריהם, שחרור הכספים יאפשר לממשלת מדינת פלסטין למלא את תפקידיה וחובותיה כלפי העם הפלסטיני ולחזק את עמידתו על אדמתו.


